Skip to main content

Eksperimentet 3 the aftermatch

Jeg var ikke den eneste som ikke kunne lide programmet. Sjovt nok var der flere som lever af at udvikle spil som mente det var en dårlig udsendelse.

En af dem, Asbjørn fra Tactile.dk som er iblandt Danmarks absolut allerbedste IOS spil udviklere, klagede til DR over udsendelsen.
Se klagesagen her


Asbjørn klager meget konkret på at udsendelsens test undersøger Computer brugssituationen vs læsebog brugssituationen; og ikke noget om volden i computerspillene.

Dette har Asbjørn helt ret i, IMHO, og får følgende forløb:

Redaktionschef Lars Rønnow Torp afviser (også korrekt) med henvisning til at programmets udtalte konklusion er at "Overdreven ensartet aktivitet ikke stimulerer hjernen tilstrækkeligt" dette er helt sikkert korret, da ordene "overdreven" og "ensartet" og "tilstrækkeligt" ikke er defineret. Problemet er så sammenstillingen af forsøgsopstillingen og denne konklusion. Jeg kan intet se i undersøgelsen som kan dokumentere denne konklusion, hvor rigtig den end måtte være. Problemet er hvis man tror at de konklusioner som de medvirkende siger gennem programmet, kan opsummeres på denne måde.

Asbjørn klager videre til lytternes og seernes redaktør (som skal nævnes ikke har noget imod at gå i kødet på DRs andre redaktører) Jacob Mollerup. Dette er et rigtigt godt træk, og dejligt at Asbjørn tager sagen dette trin videre.

Desværre fokuserer Jacob Mollerup også på om der skulle være faktuelle fejl i udsendelsen, og kommer til samme konklusion som Lars Torp: Dog bliver det formuleret således: "Der er fremført relevant kritik af de gennemførte eksperimenter... Udsendelsens præsentation .. kan diskuteres..." (jeg har undladt lidt.. men det er bare min blogs præsentation, det er ok, åbenbart) "Programmet lavede ikke selv klare konklusioner og .. fremstår som en helt forsvarlig del af en forsat diskussion. Jeg indstiller derfor, at klagen afvises." 

Min konklusion

Selvom at udsendelsen kun havde fagfolk inde med en bestemt holdning, og at programmets vinkel er at fremstille (voldlige) Computerspil som farlige, var der IKKE problemer med selve eksperimentet idet, at programmet i sin udtalte konklusion, siger noget helt alment gyldigt.

Ok DR!, men ærgerligt!




Comments

Popular posts from this blog

Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn?

I går d. 10 Januar sendte DR så Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn? Som programmet ser ud i dr.dk/nu Jeg så 5 minutter af programmet, og blev så sur at jeg satte noget andet på. Sur fordi det jeg så var noget manipolerende vrøvl. Men da man jo ikke kan bedømme et program på 5 min, blev jeg nød til at se det hele igennem idag. Og selvom der er tale om en ensidig uvidende manipolerende udsendelse var der også elementer som var værd at undersøge nærmere. Alt i alt en rigtigt dårlig udsendelse, fordi at den kun bekræfter begge fløje. Bekymrede ikke spillende forældre, bliver bekræftet i at det ER noget skidt med det Computerspil. Og Gamers bliver bekræftet i at at TV udsendelser er noget manipolerende skidt. Jeg vil herunder gennemgå hvad de siger i udsendelsen, men først lige lidt om min egen bias. Min Bias Jeg tror ikke at computerspil (voldlige eller ej) er skadelige i sig selv, men som med andre medier, vals, noveller, bøger, TV, Radio, tegneserier, O

DKGAME 2016

Så nu er det lidt officielt at jeg samler listen af Danske spil som bliver nomineret til #spilprisen og de Danske bud til Nordic game rewards. Men først skal vi jo lige være sikker på at alle ALLE spillene er med, Listen havner nemlig også på den store Danske liste over spil udviklet i Danmark. Så hermed de spil jeg har noteret mig gennem året, sig ENDELIG til hvis jeg mangler nogen!!! Panzer Geeks Udvikler:  Portaplay Platform: Windows Phone Video Link   Cute vs Evil Udvikler:  Titon Platform:  iOS  Android,  PC/Mac Video  link Lost Tracks   Udvikler:  Studens Animation workshop Platform: iOS Video  link GIF Choice   Udvikler:  Carsten Jørgensen Platform:  web/twitter/gif Video link (nope) Tapollo - Space game Udvikler:  Bo Kalvslund Platform:  Android Video link  Tesla Tubes Udvikler:  kiloo  og  voonygames Platform:  iOS  og  Android Video link note: Jeg ved ikke hvormeget Kiloo og dermed DKGAME spillet er...

#GDCdk2011

Game Developers Camp er en uges spiludviklingskursus hvor den kommende spiludvikler generation lærer at lave et computerspil. Ugens afsluttes med at de studerendes spil, bedømmes af en Jury. I år var juryen Thomas Vigild ( http://blog.politiken.dk/klik/ ) og Peter Burchardt fra Playdead ( http://limbogame.org/ ) og så migselv. Jeg har haft fornøjelsen før, og elsker at se disse rå ikke polerede spil, og tale med udviklerne. Ved ankomsten blev man mødt af dette syn: Samme råstof til at udvikle spil. Rart at se! Efter en kort præsentation skulle vi så ud og teste spillene Jeg poster en gennemgang af de enkelte spil senere. Med så skulle der stemmes, vi dommere skulle blive enige om vores favorit, og publikum skulle stemme: Arrangørene havde i år, kæmpe overskud, og havde arrangeret Gala, bodyguards og rød løber og det hele. Vi dommere havde 4-5 favoritter, og endte med at vælge "Elements" som vinder. Men publikums favorit var også meget imponerende. Det er fedt at GDCdk har va