Skip to main content

PixelJam vs Exile ?

Her i løbet af de seneste 14 dage været to ret fede spil-events i DK, Pixeljam og Exile.
Selvom jeg desværre ikke har deltaget i nogen af dem skal det da ikke fraholde mig fra at forholde mig til dem.
Der er tale om Pixeljam 2011 og Exile autumn 2011

PixelJam 2011
foto snuppet fra den fantastike Poul Tyler her: http://www.paultyler.dk/pixeljam2011 

Pixeljam er en Transmedia komsammen med mange forskellige aktører inden for de relevante medier i DK. Bla DR. Eventet er arrengeret af Shareplay i samarbejde med New Danish Screen, Computerspilzonen, Producentforeningen, First Motion , DJBFA, SNYK & Wundergrund 


Resultatet for de tre dages arbejde er så følgende 7 vinder pitches:

  • En animeret voksenjulekalender om julemandens depression - kan brugerne kollaborativt redde julen?
  • Hvordan kan vi sprede lykke med terrormetoder?
  • Et pigeunivers for tweenpiger
  • En digital skattejagt rundt i DRs arkiver
  • En interaktiv platform der lader brugerne sammenflette en dokumentarfilm i fællesskab
  • Et musikkoncept, som laver musikvideoer ud af dit Facebook-fotoalbum
  • En serielt udgivet e-bog om "flermænderi" udvides med alt hvad det digitale hjerte begærer
Svært at vurdere kvaliteten af disse pitches men flere af dem lyder ret sjove. Jeg håber der kommer lidt mere kød på historierne på SharePlays blog her: http://shareplay.ning.com/profiles/blog/list



Exile Autumn 2011


Exile er talentet Tim Gabos grasrods gamejam, som afholdes på Vallekilde højskole. Dette er et gamejam for spiludviklere i dk (og nabolande) og de studerende på Vallekilde højskoles Game Academy. Jeg håber at det får tilskud fra mindst Computerspilzonen, men har ikke kunnet finde noget tegn herpå.
Hvad Exile mangler i smarte samarbejdspartnere (selvom Vallekilde jo er i det fine selskab i.flg http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/er-radio24syv-nepotisme ) leverer det så i fine produkter. Efter kun 48 timer er der her 8 små spil, lige til at prøve.

Update: disse spil er bare dem fra første aften.. (imponerende) Tim Garbos lover de endelige kommer snart.
@ 


PixelJam vs Exile

Jeg er af den overbevisning at ideer er en stærkt overvurderet del af produktet, og specielt for spil hvor der syntes at være nær uendelige mængder af rigtigt fine ideer i universet, og jeg har hørt procentsatser som 20%   procent af et produkt er ideen. Selvom jeg ikke helt ved hvordan man måler en "idé's" procent i et produkt, ville jeg nok sætte selve ideen meget lavere. Det er sjældent Ideen som betyder noget, jo der skal være een, men det er menneskerne som har den, og som sælger den, og udviklerne som putter kærlighed og timer i den som betyder noget.
Derfor mener jeg ikke PixelsJams egentlige produkt er listen af ideer, men derimod det netværk og de grupper eventet skaber. Netværk som kan benyttes til at lave transmedia produkter, og til at søge MEDIA DESK EU penge.
Exiles formål er at give spiludviklerne deres kreative frirum tilbage, og lave netværk internt i spiludviklings kredsen. (hvis "at have det sjovt" ikke bare er formålet) Ikke at udvide denne kreds til andre aktører eller at modne produkter til et marked...  Det helt unikke ved disse gamejam's er de er med til at udforske de helt grundlæggende elementer i computerspil, og set med de nationale briller, er med til at få DK på verdenskortet indenfor indie-spilgenren.

Min personlige holdning er at Transmedia og Film og spil sammenkoblingen er kunstig, og mest til for at gøre computerspil synligt af politiske og kommunikationstekniske grunde, og ikke rigtigt er det som Danske spil miljø har brug for. Spil skal tages alvorligt for dets egen skyld, og events som Exile og det kommende GameJam er netop dette, i den mest rå og simple form.

Kommuniker det!


Comments

  1. Tim linker også til http://www.rockpapershotgun.com/2011/11/07/nifflas2-6-shots-of-whiskey-the-big-sea/#more-80900 som et godt eksempel på at disse spil er godt markedsføring i indiekredse. (Selvom Nifflas er Svensk så "bor"/arbejder han jo på Vallekilde

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn?

I går d. 10 Januar sendte DR så Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn? Som programmet ser ud i dr.dk/nu Jeg så 5 minutter af programmet, og blev så sur at jeg satte noget andet på. Sur fordi det jeg så var noget manipolerende vrøvl. Men da man jo ikke kan bedømme et program på 5 min, blev jeg nød til at se det hele igennem idag. Og selvom der er tale om en ensidig uvidende manipolerende udsendelse var der også elementer som var værd at undersøge nærmere. Alt i alt en rigtigt dårlig udsendelse, fordi at den kun bekræfter begge fløje. Bekymrede ikke spillende forældre, bliver bekræftet i at det ER noget skidt med det Computerspil. Og Gamers bliver bekræftet i at at TV udsendelser er noget manipolerende skidt. Jeg vil herunder gennemgå hvad de siger i udsendelsen, men først lige lidt om min egen bias. Min Bias Jeg tror ikke at computerspil (voldlige eller ej) er skadelige i sig selv, men som med andre medier, vals, noveller, bøger, TV, Radio, tegneserier, O

DKGAME 2016

Så nu er det lidt officielt at jeg samler listen af Danske spil som bliver nomineret til #spilprisen og de Danske bud til Nordic game rewards. Men først skal vi jo lige være sikker på at alle ALLE spillene er med, Listen havner nemlig også på den store Danske liste over spil udviklet i Danmark. Så hermed de spil jeg har noteret mig gennem året, sig ENDELIG til hvis jeg mangler nogen!!! Panzer Geeks Udvikler:  Portaplay Platform: Windows Phone Video Link   Cute vs Evil Udvikler:  Titon Platform:  iOS  Android,  PC/Mac Video  link Lost Tracks   Udvikler:  Studens Animation workshop Platform: iOS Video  link GIF Choice   Udvikler:  Carsten Jørgensen Platform:  web/twitter/gif Video link (nope) Tapollo - Space game Udvikler:  Bo Kalvslund Platform:  Android Video link  Tesla Tubes Udvikler:  kiloo  og  voonygames Platform:  iOS  og  Android Video link note: Jeg ved ikke hvormeget Kiloo og dermed DKGAME spillet er...

#DKGAME 2020

 Efter et års pause er her listen af udgivelser fra Danske spiludviklere DKGAME Jeg er blevet inspireret til at bruge Notion, men er ikke helt overbevist. Fordelen er den web udvidelse som gør det hurtigt løbende at tilføje spil. Men layout mulighederne er super ringe herefter. Hvis det bliver bedre fortsætter jeg med at bruge den, ellers er det Spiludviklingsliste igen. Jaime Monedero March har oprindeligt lavet listen af udviklerne, og jeg har fået lov til at kopiere den her: myhairis.blue Det skal siges at det i år suverænt er Allan Christophersen som har bidraget mest til listen. Hvis du søger et sted at indstille dit spil til Spilprisen så kik her.