Her i løbet af de seneste 14 dage været to ret fede spil-events i DK, Pixeljam og Exile.
Selvom jeg desværre ikke har deltaget i nogen af dem skal det da ikke fraholde mig fra at forholde mig til dem.
Der er tale om Pixeljam 2011 og Exile autumn 2011
PixelJam 2011
Pixeljam er en Transmedia komsammen med mange forskellige aktører inden for de relevante medier i DK. Bla DR. Eventet er arrengeret af Shareplay i samarbejde med New Danish Screen, Computerspilzonen, Producentforeningen, First Motion , DJBFA, SNYK & Wundergrund
Resultatet for de tre dages arbejde er så følgende 7 vinder pitches:
Exile Autumn 2011
Exile er talentet Tim Gabos grasrods gamejam, som afholdes på Vallekilde højskole. Dette er et gamejam for spiludviklere i dk (og nabolande) og de studerende på Vallekilde højskoles Game Academy. Jeg håber at det får tilskud fra mindst Computerspilzonen, men har ikke kunnet finde noget tegn herpå.
Hvad Exile mangler i smarte samarbejdspartnere (selvom Vallekilde jo er i det fine selskab i.flg http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/er-radio24syv-nepotisme ) leverer det så i fine produkter. Efter kun 48 timer er der her 8 små spil, lige til at prøve.
Update: disse spil er bare dem fra første aften.. (imponerende) Tim Garbos lover de endelige kommer snart.
PixelJam vs Exile
Jeg er af den overbevisning at ideer er en stærkt overvurderet del af produktet, og specielt for spil hvor der syntes at være nær uendelige mængder af rigtigt fine ideer i universet, og jeg har hørt procentsatser som 20% procent af et produkt er ideen. Selvom jeg ikke helt ved hvordan man måler en "idé's" procent i et produkt, ville jeg nok sætte selve ideen meget lavere. Det er sjældent Ideen som betyder noget, jo der skal være een, men det er menneskerne som har den, og som sælger den, og udviklerne som putter kærlighed og timer i den som betyder noget.
Derfor mener jeg ikke PixelsJams egentlige produkt er listen af ideer, men derimod det netværk og de grupper eventet skaber. Netværk som kan benyttes til at lave transmedia produkter, og til at søge MEDIA DESK EU penge.
Exiles formål er at give spiludviklerne deres kreative frirum tilbage, og lave netværk internt i spiludviklings kredsen. (hvis "at have det sjovt" ikke bare er formålet) Ikke at udvide denne kreds til andre aktører eller at modne produkter til et marked... Det helt unikke ved disse gamejam's er de er med til at udforske de helt grundlæggende elementer i computerspil, og set med de nationale briller, er med til at få DK på verdenskortet indenfor indie-spilgenren.
Min personlige holdning er at Transmedia og Film og spil sammenkoblingen er kunstig, og mest til for at gøre computerspil synligt af politiske og kommunikationstekniske grunde, og ikke rigtigt er det som Danske spil miljø har brug for. Spil skal tages alvorligt for dets egen skyld, og events som Exile og det kommende GameJam er netop dette, i den mest rå og simple form.
Kommuniker det!
Selvom jeg desværre ikke har deltaget i nogen af dem skal det da ikke fraholde mig fra at forholde mig til dem.
Der er tale om Pixeljam 2011 og Exile autumn 2011
PixelJam 2011
foto snuppet fra den fantastike Poul Tyler her: http://www.paultyler.dk/pixeljam2011 |
Pixeljam er en Transmedia komsammen med mange forskellige aktører inden for de relevante medier i DK. Bla DR. Eventet er arrengeret af Shareplay i samarbejde med New Danish Screen, Computerspilzonen, Producentforeningen, First Motion , DJBFA, SNYK & Wundergrund
Resultatet for de tre dages arbejde er så følgende 7 vinder pitches:
- En animeret voksenjulekalender om julemandens depression - kan brugerne kollaborativt redde julen?
- Hvordan kan vi sprede lykke med terrormetoder?
- Et pigeunivers for tweenpiger
- En digital skattejagt rundt i DRs arkiver
- En interaktiv platform der lader brugerne sammenflette en dokumentarfilm i fællesskab
- Et musikkoncept, som laver musikvideoer ud af dit Facebook-fotoalbum
- En serielt udgivet e-bog om "flermænderi" udvides med alt hvad det digitale hjerte begærer
Exile Autumn 2011
Exile er talentet Tim Gabos grasrods gamejam, som afholdes på Vallekilde højskole. Dette er et gamejam for spiludviklere i dk (og nabolande) og de studerende på Vallekilde højskoles Game Academy. Jeg håber at det får tilskud fra mindst Computerspilzonen, men har ikke kunnet finde noget tegn herpå.
Hvad Exile mangler i smarte samarbejdspartnere (selvom Vallekilde jo er i det fine selskab i.flg http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/er-radio24syv-nepotisme ) leverer det så i fine produkter. Efter kun 48 timer er der her 8 små spil, lige til at prøve.
Update: disse spil er bare dem fra første aften.. (imponerende) Tim Garbos lover de endelige kommer snart.
PixelJam vs Exile
Jeg er af den overbevisning at ideer er en stærkt overvurderet del af produktet, og specielt for spil hvor der syntes at være nær uendelige mængder af rigtigt fine ideer i universet, og jeg har hørt procentsatser som 20% procent af et produkt er ideen. Selvom jeg ikke helt ved hvordan man måler en "idé's" procent i et produkt, ville jeg nok sætte selve ideen meget lavere. Det er sjældent Ideen som betyder noget, jo der skal være een, men det er menneskerne som har den, og som sælger den, og udviklerne som putter kærlighed og timer i den som betyder noget.
Derfor mener jeg ikke PixelsJams egentlige produkt er listen af ideer, men derimod det netværk og de grupper eventet skaber. Netværk som kan benyttes til at lave transmedia produkter, og til at søge MEDIA DESK EU penge.
Exiles formål er at give spiludviklerne deres kreative frirum tilbage, og lave netværk internt i spiludviklings kredsen. (hvis "at have det sjovt" ikke bare er formålet) Ikke at udvide denne kreds til andre aktører eller at modne produkter til et marked... Det helt unikke ved disse gamejam's er de er med til at udforske de helt grundlæggende elementer i computerspil, og set med de nationale briller, er med til at få DK på verdenskortet indenfor indie-spilgenren.
Min personlige holdning er at Transmedia og Film og spil sammenkoblingen er kunstig, og mest til for at gøre computerspil synligt af politiske og kommunikationstekniske grunde, og ikke rigtigt er det som Danske spil miljø har brug for. Spil skal tages alvorligt for dets egen skyld, og events som Exile og det kommende GameJam er netop dette, i den mest rå og simple form.
Kommuniker det!
Tim linker også til http://www.rockpapershotgun.com/2011/11/07/nifflas2-6-shots-of-whiskey-the-big-sea/#more-80900 som et godt eksempel på at disse spil er godt markedsføring i indiekredse. (Selvom Nifflas er Svensk så "bor"/arbejder han jo på Vallekilde
ReplyDelete